Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Podkarpackie: Przetarg na obsługę linii regionalnych

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
08-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
08-01-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Podkarpackie: Przetarg na obsługę linii regionalnych
fot. Kamil Mergel/PKP PLKPociąg regionalny na stacji Rzeszów Główny
Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego ogłosił przetarg na regionalne przewozy kolejowe w latach 2026-2030. Przewoźnicy mogą składać oferty do 17 lutego. Jedynym kryterium jest jak najniższa stawka rekompensaty.

Usługi przewozowe podzielono na dwa zadania: przewozy na liniach Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej (z Rzeszowa do Dębicy, Kolbuszowej, Przeworska, Strzyżowa i na lotnisko Jasionka) oraz Podkarpackiej Kolei Regionalnej (pozostałe trasy w województwie). Obecnie linie tworzące obydwie obsługuje Polregio. Osobnym zadaniem będzie także zarządzanie systemem utrzymania taboru i wykonywanie jego napraw (województwo udostępni zwycięzcy przetargu własny tabor oraz otwarte w grudniu 2023 r. zaplecze techniczne PKA).

Więcej szczegółów zamówienia (w tym np. planowany rozkład jazdy na rok 2026) znajduje się w załącznikach do Specyfikacji Warunków Zamówienia. Warto zauważyć, że w tabeli dla PKR ujęto – między innymi – trasę z Przemyśla do ukraińskich Niżankowic (linia 102), na której jak dotąd do wznowienia przewozów nie doszło z powodu rosyjskiej napaści na Ukrainę oraz braku otwarcia przejścia granicznego. W projekcie rozkładu jazdy przewidziano trzy pary codziennych pociągów: pierwszy miałby odjeżdżać z Przemyśla o 6:30, a ostatni – wracać na tę stację o 17:20 (czas przejazdu ma wynosić 20 minut).

Organizowanie otwartych przetargów na przewozy użyteczności publicznej to obowiązek nałożony na samorządy wojewódzkie przez przepisy unijnego IV Pakietu Kolejowego. Jak zwykle w przypadku takich kontraktów, do zadań wykonawcy będzie należało składanie uzgodnionych z UMWP wniosków do PKP PLK o przydzielenie tras pociągów, informowanie o rozkładzie jazdy, taryfie oraz o warunkach i zasadach przewozu oraz dystrybucja biletów.

Przewidywana wielkość pracy eksploatacyjnej (zamawiający dopuszcza wahania o 10% w górę lub w dół) na liniach PKA to 6 235 965,14 pociągokilometrów. Na każdy rok przypada po 1 246 883,36 pockm – z wyjątkiem 2028 r., w którym wartość ta ma być nieco wyższa (1 248 431,72 pockm). W przypadku przewozów regionalnych (PKR) ilość pracy przewozowej w poszczególnych latach będzie nieco bardziej zróżnicowana: po 3 343 932,55 pockm w latach 2026 i 2027, 3 676 483,30 pockm w 2028 r. i po 3 648 999,45 pockm w latach 2029 i 2030. Łączna wartość w całym pięcioleciu ma wynosić 17 662 347,30 pockm.

– Ilość łącznej pracy eksploatacyjnej w okresie objętym zamówieniem (…) jest ilością szacunkową – przyjętą w celu określenia całkowitej wartości rekompensaty Zamawiającego, porównania ofert i wyboru oferty najkorzystniejszej – zastrzega UMWP. Właśnie cena jest jedynym kryterium udzielenia zamówienia – zwycięży więc ten oferent, który zaproponuje najniższą stawkę rekompensaty za pociągokilometr pobieraną z budżetu województwa. Oferta musi być zabezpieczona wadium w wysokości 27 mln zł.

Zamawiający postanowił zabezpieczyć się przed firmami pozbawionymi doświadczenia, które dopiero na podkarpackich torach uczyłyby się prowadzenia przewozów. Warunkiem dopuszczenia do postępowania jest wykazanie należytego wykonania w ciągu ostatnich 3 lat publicznych kolejowych usług przewozowych w wysokości co najmniej 3 mln pockm rocznie. Minimalna liczba maszynistów i pracowników drużyn konduktorskich to po 150 osób. Maszyniści muszą mieć co najmniej trzyletnie doświadczenie i wykonać w ostatnich 3 latach nie mniej niż 15 tysięcy pockm średniorocznie jako prowadzący elektryczne pojazdy trakcyjne przeznaczone do obsługi ruchu pasażerskiego. Wobec niedoboru maszynistów na rynku przewidziano możliwość zatrudniania w tej roli cudzoziemców, ale pod warunkiem biegłej znajomości języka polskiego (co najmniej na poziomie B1).
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jak postępuje budowa metra na Bemowie?

Zintegrowany transport

Jak postępuje budowa metra na Bemowie?

Redakcja/inf. pras. 08 stycznia 2025

Czechy: Przetarg na projektowanie KDP z Ostrawy do Polski

Infrastruktura

Zobacz również:

Drugi przetarg na przewozy po PKM ogłoszony

Prawo i polityka

Drugi przetarg na przewozy po PKM ogłoszony

Jakub Madrjas 24 października 2022

Pozostałe z wątku:

Jak postępuje budowa metra na Bemowie?

Zintegrowany transport

Jak postępuje budowa metra na Bemowie?

Redakcja/inf. pras. 08 stycznia 2025

Czechy: Przetarg na projektowanie KDP z Ostrawy do Polski

Infrastruktura

Zobacz również:

Drugi przetarg na przewozy po PKM ogłoszony

Prawo i polityka

Drugi przetarg na przewozy po PKM ogłoszony

Jakub Madrjas 24 października 2022

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5